Országos mérések

Ezen az oldalon az országos méréseken (OKM) elért eredményeinkről tájékozódhat. 2008 óta minden évben az Oktatási Hivatal szervezésében a 6. és 8. évfolyamos tanulók mérésen vesznek részt. 2021/2022. tanévtől már a 4. évfolyamtól kezdve valamennyi évfolyamon van kimeneti mérés.

 

 

2021. előtt a mérések két témában történtek. Az egyik feladatlap a tanulók szövegértését, a másik a matematikai ismeretek alkalmazását és a matematikai gondolkodásuk fejlettségét mérte.

Az országos kimeneti mérések történetében a 2021-2022-es tanévben mérföldkőnek számító változás állt be. Korábban az országos mérések rendszere a szövegértési képességet, a matematikai eszköztudást, valamint az idegen-, illetve célnyelven nyújtott tanulói teljesítményt vizsgálta. A változás két szempontból is jelentős volt. Egyfelől a rendszer kiegészült a természettudomány kompetenciaterülettel, másfelől teljes mértékben átköltözött a digitális platformra, azaz az országos méréseket a tanulóknak online felületen kell teljesíteniük. A mérések értékelése központilag történik.

A 2022/2023-es tanévben további területekkel (történelem és digitális kultúra) bővült az érintett tantárgyak köre, illetve a mérésben részt vevő évfolyamok köre is bővült, a 6. és 8. évfolyam mellett:

- 4. évfolyamon vizsgálja a tanulók szövegértési képességét és matematikai eszköztudását,
- 5. évfolyamon is vizsgálja a tanulók szövegértési képességét, matematikai eszköztudását, a történelmi és digitális kultura ismeretek alkalmazását,
- 7. évfolyamon is vizsgálja a tanulók szövegértési képességét, matematikai eszköztudását és természettudományos műveltségét, idegeny nyelvi kompetenciáit, történelmi és digitális kultúra ismereteinek alkalmazását.

A 6. és 8. évfolyamon ugyanazokon a területeken történik mérés, mint a 7. évfolyamon. Gyakorlatilag a 4. évfolyamtól minden évfolyamon van kimeneti mérés.

Sokan hajlamosak az iskolákat ezeknek a méréseknek az eredményétől függően megítélni, ami persze érthető, hiszen még weboldal is van, ami a méréseken elért eredmények alapján rangsorolja az iskolákat. 

Az OKM eredmények fontosak, de csak egyféle mutatói az iskoláknak. Az OKM eredmények mellett még számtalan mutató alkalmas egy intézmény munkájának megítélésére. A tanulói létszám változásai, a versenyeken elért eredmények, az iskola hagyományai, a tanévben megszervezett programok és azok látogatottsága, az idegen nyelvi mérés eredményei, a továbbtanulási mutatók, az iskola pedagógiai attitüdje, az alkalmazott pedagógiai eljárások, a módszerek gazdagsága, az értékelés rendszer, az intézményi kommunikáció és így tovább...

Az idegen nyelvi mérés célja a használható nyelvtudás mérése. Ezért a mérés feladatainak középpontjában nem a nyelvi
forma, hanem a nyelvi jelentés áll; a feladatok a valós nyelvhasználathoz hasonló helyzetek elé állítják a diákokat.  A feladatsorokban felhasznált szövegek autentikus, autentikushoz közeli vagy autentikus forrásból adaptált szövegek. A feladatok témakörei figyelembe veszik az életkori sajátosságokat, igazodnak a korosztály ismereteihez, érdeklődési köréhez.

 

OKM eredmények:

2023 Az eredmények adatvizualizációval jeleníthetők meg.
Feladatellátási hely: 034872 - 001
2022 6. évfolyam 8. évfolyam
2021 6. évfolyam 8. évfolyam
2020 A járvány miatt 2020-ban nem szervezték meg a mérést.
2019 6. évfolyam 8. évfolyam
2018 6. évfolyam 8. évfolyam
2017 6. évfolyam 8. évfolyam
2016 6. évfolyam 8. évfolyam
2015 6. évfolyam 8. évfolyam
2014 6. évfolyam 8. évfolyam
2013 6. évfolyam 8. évfolyam
2012 6. évfolyam 8. évfolyam
2011 6. évfolyam 8. évfolyam
2010 6. évfolyam 8. évfolyam
2009 6. évfolyam Nem volt értékelt mérés.
2008 6. évfolyam 8. évfolyam

                

Az idegen nyelvi mérések eredményei:

2022. évi nyelvi mérés eredményei a táblázatban elérhető kimutatásokban találhatók.

2021. évi 6. és 8. évfolyam

2020. évi mérés elmaradt

2019. évi 6. és 8. évfolyam

2018. évi 6. és 8. évfolyam

2017. évi 6. és 8. évfolyam